Inwestowanie w obligacje korporacyjne w dobie niskich stóp procentowych stanowi popularny sposób ochrony oszczędności. W odróżnieniu od lokat bankowych ryzyko utraty zainwestowanych środków jest istotnie wyższe. W przypadku niewypłacalności Emitenta niebagatelną rolę mają ustanowione zabezpieczenia. Rolą kancelarii jest wsparcie prawne Obligatariuszy.

Proponuję Państwu następujące rozwiązania:

Dochodzenie roszczeń z obligacji

Dla kogo: Obligatariusze, którzy nie otrzymali świadczenia z obligacji (obligacje nie zostały wykupione lub nie zostały wypłacone odsetki).
Koszt: szacunkowo opłata wstępna wynosi 1.230 zł, premia za sukces w wysokości 4,92% – 18,50% odzyskanych kwot oraz koszty procesu i egzekucji. W zależności od wysokości dochodzonej kwoty i ilości koniecznych do podjęcia czynności stawki mogą się różnić. Podane stawki podlegają negocjacjom.
Termin realizacji: kroki prawne podejmujemy w ciągu 5 dni roboczych od dnia zgromadzenia dokumentacji. Czas trwania uzależniony jest od koniecznych do podjęcia czynności oraz od sprawności sądów i organów egzekucyjnych.
Niezbędne dokumenty i informacje:
1. własne dane osobowe, w tym numer PESEL,
2. warunki emisji obligacji,
3. nota informacyjna (jeśli była sporządzona), dokumenty związane z ustanowionym zabezpieczeniem,
4. świadectwo depozytowe (lub dokument obligacji, jeśli nie były one zdematerializowane),
5. historia operacji (na danych obligacjach) na rachunku maklerskim.
Uwaga: w zależności od sytuacji lista dokumentów i informacji może być różna.
Dochodzenie roszczeń z obligacji Getback S.A.
Dla kogo: Obligatariusze spółki Getback S.A. – zarówno emisji publicznych, jak i niepublicznych.
Zakres usługi: wsparcie prawne dla obligatariuszy Getback S.A. w zakresie:
1. sporządzenia i doręczenia żądań przedterminowego wykupu obligacji, oraz wszelkich innych oświadczeń i dokumentów niezbędnych do wystąpienia na drogę sądową, w tym uruchomienia aktów poddania się egzekucji,
2. uzyskanie tytułu wykonawczego (aktu notarialnego opatrzonego klauzulą wykonalności lub wyroku),
3. egzekucja z majątku Emitenta,
4. zastępstwo prawne w postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym,
5. dla zainteresowanych dodatkowa usługa: identyfikacja możliwości pociągnięcia do odpowiedzialności pośrednika oferującego obligacje.
Koszt: opłata wstępna 3% wartości roszczenia, minimum 1.000 zł (opłata obejmuje również koszty sporządzenia dokumentów notarialnych niezbędnych do skutecznego nadania aktowi notarialnemu klauzuli wykonalności); wynagrodzenie za sukces: równowartość zasądzonych przez sąd lub komornika kwot kosztów zastępstwa procesowego, 8% odzyskanych kwot należności głównej i odsetek.
Termin realizacji: pierwsze czynności podejmuję w 2 dni robocze od otrzymania kompletu dokumentacji. Czas trwania uzależniony jest od koniecznych do podjęcia czynności oraz od sprawności sądów i organów egzekucyjnych.
Niezbędne dokumenty i informacje:
1. własne dane osobowe, w tym numer PESEL,
2. warunki emisji obligacji,
3. dokumenty związane z ustanowionym zabezpieczeniem (jeśli było ustanowione),
4.świadectwo depozytowe (lub dokument obligacji, jeśli nie były one zdematerializowane/pozbawione formy dokumentu),
5. akt poddania się egzekucji oraz pełnomocnictwo w formie z podpisem notarialnie poświadczonym (jeśli dana emisja była zabezpieczona aktem notarialnym).
Analiza ryzyk prawnych i ustanowionych zabezpieczeń w związku z emisją obligacji

Dla kogo: Inwestorzy planujący zakupić obligacje z rynku wtórnego lub złożyć zapis w ofercie pierwotnej.
Koszt: szacunkowa opłata wynosi 300 zł, jednak w zależności od wielkości inwestycji i liczby wykonanych analiz może ona ulec zmianie.
Termin realizacji: pierwsze czynności podejmujemy w ciągu 3 dni roboczych od chwili podpisania umowy i otrzymania kompletu dokumentów do analizy. Zwykle termin wykonania usługi wynosi 10 dni. W sytuacjach naglących (np. zbliżający się koniec terminu subskrypcji) możliwe jest szybsze wykonanie zlecenia.
Niezbędne dokumenty i informacje:
1. warunki emisji obligacji,
2. nota informacyjna (jeśli była sporządzona),
3. dokumenty związane z ustanowionym zabezpieczeniem.

Po wstępnej analizie dokumentów przedstawiamy opinię, w której oceniamy ustanowione zabezpieczenia (lub ich brak) pod kątem możliwości ich rzeczywistej realizacji w wypadku niewywiązania się Emitenta ze zobowiązań. Opinia pozwala na zracjonalizowanie oceny ryzyk prawnych związanych z nabyciem obligacji, w szczególności, pod kątem możliwości zaspokojenia roszczeń oraz możliwości wcześniejszego wyjścia z inwestycji.

Reprezentacja Obligatariuszy w postępowaniach układowych i upadłościowych
Wprowadzenie w roku 2016 procedury postępowania układowego spowodowało, że wielu zagrożonych niewypłacalnością emitentów obligacji skorzystało z nowej procedury. Celem postępowania restrukturyzacyjnego jest głosowanie nad propozycjami układowymi przedstawianymi przez emitenta.
W naszej ocenie, w takim postępowaniu interesy obligatariuszy są zbieżne, zaś ewentualne skutki przyjęcia niekorzystnego układu dotykają wszystkich obligatariuszy. Opierając się na tym założeniu proponujemy formę współpracy polegającą na wspólnym zleceniu prowadzenia sprawy przez wielu obligatariuszy prawnikom Kancelarii. Dzięki zastosowaniu tego modelu istnieje szansa na zwiększenie siły głosu i kształt propozycji układowych.
Dla kogo: Obligatariusze emitentów postawionych w stan upadłości lub restrukturyzacji.
Koszt: szacunkowa opłata wstępna wynosi 500 zł od każdego Obligatariusza i obejmuje czynności związane ze zgłoszeniem/zaskarżeniem wierzytelności. Dalsze czynności w sprawie rozliczane są według stawki godzinowej równej 200 zł, dzielonej proporcjonalnie na wszystkich Obligatariuszy.
Termin realizacji: pierwsze kroki podejmujemy niezwłocznie po zgromadzeniu danych i dokumentów, stosownie do terminów procesowych. Całkowity czas realizacji zlecenia jest uzależniony od podejmowanych przez uczestników procesu czynności.
Niezbędne dokumenty i informacje:
1. własne dane osobowe, w tym numer PESEL, 
2. warunki emisji obligacji,
3. dokumenty związane z ustanowionym zabezpieczeniem,
4. świadectwo depozytowe (lub dokument obligacji, jeśli nie były one zdematerializowane),
5. wyrok zasądzający świadczenie z obligacji – jeśli istnieje,
6. pisma otrzymane z sądu w ramach postępowania restrukturyzacyjnego / upadłościowego.

Uwaga: w zależności od sytuacji lista dokumentów i informacji może być różna.

Podstawowym obowiązkiem administratora zabezpieczeń jest ochrona interesów Obligatariuszy oraz kontrola działalności Emitenta, a jeśli ten nie wywiązuje się ze spełniania świadczeń, administrator przeprowadza skutecznie egzekucję z przedmiotu zabezpieczenia. Oferujemy wsparcie prawne dla administratorów hipotek, gwarantując, że Państwa obowiązki zostaną wykonane zgodnie z obowiązującym prawem i wiążącą Państwa umową oraz przy pełnym zabezpieczeniu Państwa interesów.